gototopgototop
hosting menu left
hosting menu right


Άγιου Γρηγόριου του Παλαμά λόγος υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων. (Μέρος 5ον) PDF Εκτύπωση E-mail


Περί φωτός και θείου φωτισμού και ιεράς ευδαιμονίας και περί της εν Χριστώ τελειότητος.


« Ο Άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης είπε ότι τα σώματα των Αγίων στον μέλλοντα αιώνα περιαστράπτονται με το φώς του Χριστού που φανερώθηκε στο Θαβώρ. Ο Άγιος Μακάριος λέει επίσης ότι η ψυχή που ενώθηκε με το φώς αυτό από τώρα μυείται πνευματικά στα ουράνια μυστήρια, ενώ την ημέρα της αναστάσεως θα λαμπρυνθεί και το σώμα με το ίδιο φώς και την ίδια δόξα. Το φώς του Θεού ήρθε σε μας σαρκικά, αλλά βλέπεται από τους καθαρούς στην καρδιά. Αν επιθυμείς και εσύ να έχεις αυτή την εμπειρία, πήγαινε να το μάθεις από εκείνους που το βλέπουν, από τους οποίους το έμαθα και εγώ και πίστεψα.


Περισσότερα...
 
Άγιου Γρηγόριου του Παλαμά λόγος υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων. (Μέρος 4ον) PDF Εκτύπωση E-mail


Περί φωτός και θείου φωτισμού και ιεράς ευδαιμονίας και περί της εν Χριστώ τελειότητος.

 

 

   «Οι Πατέρες ονομάζουν την εγκάρδια ενέργεια της προσευχής πνευματική θέρμη και ηδονή από την οποία προέρχονται και δάκρυα που πηγάζουν από τη χάρη του Θεού. Η έλλαμψη αυτή εμφανίστηκε στο πρόσωπο του Μωυσή που πλημμυριζόταν από τη χάρη του Θεού ώστε να μη μπορούν και να τον δούν εκείνοι που στρεφόντουσαν προς αυτόν κατά τρόπο αισθητό. Η Αγία Μαρία η Αιγυπτία την ώρα που προσευχόταν ανυψώθηκε προς τον ουρανό σωματικά, καθώς υψωνόταν ο νούς της και η καρδιά της μέσα από την αληθινή εσωτερική προσευχή. Όταν η ψυχή είναι κυριευμένη από την αγάπη του Θεού και από ενθουσιασμό κινείται προς Αυτόν, συγκινείται από ασυγκράτητο έρωτα πνευματικό και η καρδιά σκυρτά καθώς κοινωνεί με τη χάρη του Θεού. Ολόκληρος ο άνθρωπος εξορμώντας από εδώ, εγκαταλείποντας την επίγεια πραγματικότητα, συναντά τον Κύριο. Αυτό είναι δυνατόν να γίνει εσωτερικά με τη δύναμη της ψυχής, αλλά και σωματικά.

   Κατά την επίμονη προσευχή εμφανίζεται μέσα στον άνθρωπο το νοητό πύρ και ανάβει η νοητή λαμπάδα. Τότε κατά παράδοξο τρόπο το σώμα γίνεται ανάλαφρο και υπερθερμαίνεται από τη φωτιά της αγάπης του Θεού. Εμένα και ο ιδρώτας του Χριστού κατά την ώρα της εναγώνιας προσευχής Του μου διδάσκει την προκαλούμενη στο σώμα αισθητή θέρμη από την εκτενή προς το Θεό δέηση. Τι θα μας διδάξουν λοιπόν εκείνοι που ισχυρίζονται ότι δεν είναι ανάγκη να προσευχόμαστε γεμάτοι με αγωνία και με επιμονή αμετάπτωτη; Η χλιαρή προσευχή και οι διδάσκαλοι της, δεν οδηγούν τον άνθρωπο προς τον Θεό, ούτε μεταποιούν αυτόν προς το καλλίτερο. Εμείς γνωρίζουμε ότι απορρίπτοντας την ηδονή, εξαιτίας της οποίας χάσαμε τον παράδεισο μη δείχνοντας υπακοή στην εντολή του Θεού, τώρα με τον εκούσιο πόνο και την εγκράτεια και τον αγώνα της προσευχής γευόμαστε τη Θεία και νοερή αίσθηση της θέας του Θεού. Αυτός που έχει δοκιμάσει αυτή την ηδονή της εγκάρδιας προσευχής, η οποία μεταποιεί και το σώμα προς τον απαθή και θείο έρωτα, φωνάζει δυνατά προς τον Θεό: «Πόσο γλυκά είναι τα λόγια σου στο λάρυγγα μου. Είναι γλυκύτερα από το μέλι στο στόμα μου. Ας γεμίσει η ψυχή μου από σένα σαν να γευόμουν λιπαρές τροφές και με χείλη γεμάτα αγαλλίαση ας σε υμνήσει το στόμα μου».

   Οι πιστοί που τόλμησαν να εφαρμόσουν αυτή τη προσευχή και με αυτή να διευθετούν τη καρδιά τους, έρχονται σε υψηλές αναβάσεις και μετέχουν της θεόμορφης αναπαύσεως και της αγγελικής λεπτότητας. Από τους πνευματικούς αυτούς καρπούς γίνονται γνωστοί σε όσους τους πλησιάζουν και εύκολα είναι φανεροί και σε όσους τους βλέπουν με γυμνό μάτι. Το πράο ήθος τους, το γλυκύ τους δάκρυ, η γεμάτη από χάρη συνομιλία μαζί τους κάνουν αισθητό αυτό που περιγράφεται στα Άσματα: «…από το στόμα σου στάζουν κηρήθρες μέλιτος». Ο Άγιος Μακάριος, αναφερόμενος στις προϋποθέσεις αυτών των εμπειριών γράφει: «Τα πνευματικά είναι ανέγγιχτα από τους άπειρους. Η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος έρχεται σε ψυχή αγία και πιστή. Οι επουράνιοι θησαυροί αποκαλύπτονται μόνο σ’ εκείνον που έχει την υπομονή να αγωνίζεται και να αποκτά την πνευματική εμπειρία με την πάροδο του χρόνου. Εκείνος που είναι αμύητος δεν είναι δυνατόν όλα αυτά τα πνευματικά και υψηλά να τα καταλάβει».

   Μιλώντας ο Άγιος με τόση ευλάβεια για την πνευματική εμπειρία, συμβουλεύει τον καθένα μας να έχει υπομονή: «άκουε, μέχρι που να συμβεί να καταξιωθείς και εσύ, αφού πιστέψεις πραγματικά, να επιτύχεις όλα αυτά. Τότε θα γνωρίσεις με προσωπική σου πείρα, βλέποντας με τα μάτια της ψυχής σου, πόσα αγαθά μπορούν να απολαύσουν και σε ποια μυστήρια μπορούν να μετέχουν από εδώ οι ψυχές των χριστιανών».


( συνεχίζεται…)
 
Άγιου Γρηγόριου του Παλαμά λόγος υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων. (Μέρος 3ον) PDF Εκτύπωση E-mail


Περί φωτός και θείου φωτισμού και ιεράς ευδαιμονίας και περί της εν Χριστώ τελειότητος.

 

 

« Ο επιδιωκόμενος σκοπός από εμάς είναι οι υποσχέσεις του Θεού για τα μελλοντικά αγαθά. Είναι η υιοθεσία, η αποκάλυψη και απόκτηση και απόλαυση των ουρανίων θησαυρών. Αντίθετα η γνώση που αποκτάται από την έξω παιδεία συμπορεύεται με τον κόσμο αυτό. Η γνώση για το Θεό είναι η Θεωρία που ονομάζουμε θεολογία και απαιτεί τη χρήση και τη κίνηση των δυνάμεων της ψυχής αλλά και των μελών του σώματος για να φτάσει ο άνθρωπος στην κοινωνία αυτή με τον Θεό και να δεί το καθαρότατο φώς εν Αγίω Πνεύματι. Είναι ανάγκη βέβαια να απαλλαγεί κανείς από κάθε δικό του θέλημα και να συγκεντρώσει τις δυνάμεις της ψυχής του, η οποία γίνεται πραγματικά νηφάλια με την επιτήρηση της καρδιάς. Όσο κατέστησε κανείς τον εαυτό του δεκτικό της δυνάμεως του θείου πνεύματος τόσο και βλέπει το φώς του Θεού. Η όραση αυτή δεν είναι αίσθηση, δεν είναι νόηση και γνώση αλλά κατάπαυση κάθε ενέργειας. Τότε μέσα από την προσευχή έρχεται στην ψυχή ανεκλάλητη χαρά, θέα και έκσταση των απορρήτων μυστηρίων. Ο άνθρωπος βλέπει τον εαυτό του να κυριεύεται από αυτή την έκσταση και να αρπάζεται όχι μόνο από κάθε πράγμα και νόημα πραγμάτων αλλά και από τον ίδιο τον εαυτό του.


Περισσότερα...
 
Άγιου Γρηγόριου του Παλαμά λόγος υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων. (Μέρος 2ον) PDF Εκτύπωση E-mail


Περί φωτός και θείου φωτισμού και ιεράς ευδαιμονίας και περί της εν Χριστώ τελειότητος.

 

« Ο Μέγας Απόστολος Παύλος προκειμένου να συναντήσει τα αόρατα και επουράνια θεάματα μέσα σ’ αυτό το Θείο φώς, αρπάχθηκε και έγινε υπερουράνιος. Η αρπαγή αυτή δηλώνει κάποιο άλλο μυστήριο, γνωστό μόνο σ’ εκείνους που το δοκίμασαν, γιατί ο νοερός φωτισμός γίνεται θεατός από όσους έχουν καθαρή τη καρδιά τους. Αυτή η εμπειρία είναι τελείως διαφορετική από τη γνώση. Ο Άγιος Νείλος λέει: « Όταν ο νούς γδυθεί το παλαιό άνθρωπο και ντυθεί το νέο της χάριτος τότε κατά τον καιρό της προσευχής θα δεί μέσα στην ψυχή του να λάμπει φώς με ουράνιο χρώμα. Εκεί είναι ο τόπος του Θεού τον οποίο είδαν οι Θεόπτες του όρους Σινά ». Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος ερμηνεύει το αποστολικό χωρίο της προς Κορινθίους επιστολής: « Ο Θεός ο οποίος είπε να λάμψει φώς στο σκοτάδι αυτός έλαμψε μέσα στις καρδιές μας », και λέει ότι η δόξα του Μωυσή αστράπτει μέσα στις καρδιές μας όπως έλαμψε στο πρόσωπο του Μωυσή. Εκείνο το φώς που είδε ο Μωυσής δεν ήταν γνώση, αλλά λαμπρότητα που εκδηλώνεται στο πρόσωπο και μέσα στη ψυχή και η οποία αναπαύεται στον καθαρό νού.


Περισσότερα...
 
Ομιλία Αγίου Γρηγορίου Παλαμά Στην Πάνσεπτη Κοίμηση Της Υπέραγνης Δέσποινάς μας Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας. (Ομιλία αρ.37) PDF Εκτύπωση E-mail


(αποσπάσματα)


«Σήμερα θέλω και οφείλω προς εσάς εξ’αιτίας της αγάπης που σας έχω να προσφέρω λόγο σωτήριο στις φιλόθεες ακοές σας. Δεν είναι βέβαια δυνατό να εκφραστούν με λόγια αυτά που ξεπερνούν τη λογική. Προς τη θεομήτορα οφείλουμε όμως να αποδώσουμε κατά τη δύναμη μας και  ύμνους και λόγους. Γιορτάζουμε σήμερα την επέτειο της αγίας Κοιμήσεως ή μεταστάσεως της Θεοτόκου. Η Παρθένος ξεπέρασε σε ασύγκριτο βαθμό  τους ανθρώπους και τους αγγέλους και τους αρχαγγέλους. Με αυτήν πραγματοποιείται η μυστικότατη οικονομία του Θεού που θεραπεύει την κατάρα της Εύας και του Αδάμ και αναιρεί την καταδίκη τους. Τώρα όλα έχουν μετατραπεί σε ευλογία. Όπως προφήτευσε ο Δαβίδ , ο Θεός κατέβηκε και την επεσκίασε και έμεινε μέσα της , χωρίς να υπάρχει τίποτα το ενδιάμεσο. Εκείνη γίνεται η μητέρα του Υιού του Θεού και με τη γέννηση Του ως τελείου Θεού και ανθρώπου σώζεται ο πεσμένος άνθρωπος. Γι’ αυτό ακριβώς ο θάνατος της Θεοτόκου είναι ζωηφόρος και η μνήμη αυτού είναι χαρμόσυνη εορτή και παγκόσμια πανήγυρη.


Περισσότερα...
 
Άγιου Γρηγόριου του Παλαμά λόγος υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων. (Μέρος 1ον) PDF Εκτύπωση E-mail


Περί φωτός και θείου φωτισμού και ιεράς ευδαιμονίας και περί της εν Χριστώ τελειότητος.


« Το να αφήνονται οι αρχάριοι στην πνευματική ζωή μέσα στην προσπάθεια να ησυχάζουν και μετά από πνευματική μελέτη να αφιερώνονται στην μονολόγιστη προσευχή, (η προσευχή αυτή είναι το: Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησον με), βοηθεί στο να αποκτήσουν την συνήθεια να ασχολούνται με αυτήν αδιάκοπα κατά τη διάνοια, και αν ακόμα το σώμα κάνει κάτι άλλο. Αυτή την άσκηση εισηγούνται ο Διάδοχος Φωτικής, ο Μέγας Φιλήμων, ο Άγιος Νείλος, ο Ιωάννης της Κλίμακος και πολλοί άλλοι από τους πατέρες που ζούν ακόμα.


Περισσότερα...
 
Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά «Περί της εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος» PDF Εκτύπωση E-mail

 

(Αποσπάσματα)


   «Τα πνευματικά χαρίσματα και οι θείες ενέργειες είναι τα αποτελέσματα της χορηγήσεως του Αγίου Πνεύματος, το οποίο χορηγείται διά του Υιού. Δεν δίδονται μόνο από τον Υιό αλλά και απο τον ίδιο τον ύψιστο Πατέρα των φώτων από τον οποίο «προέρχεται παν δώρημα τέλειον ». Ο θεολογικότατος των αποστόλων Ιωάννης λέει «και ταύτα γνωρίζομεν εκ του πνεύματος το οποίον ελάβομεν παρ’ αυτού». Κατά τον Μέγα Βασίλειο: «Δεν υπάρχει καμία δωρεά που φτάνει στην κτίση χωρίς το Άγιο Πνεύμα». Ο Άγιος απαριθμεί όλες τις δωρεές και τα χαρίσματα και τις ενέργειες του Αγίου Πνεύματος και στη συνέχεια λέει: «όλα αυτά τα έχει το Άγιο Πνεύμα, αλλά το μεν Πνεύμα πηγάζον εκ Θεού είναι ενυπόστατο τα δέ πηγάζοντα εξ αυτού είναι ενέργειαι αυτού». Ο ίδιος Άγιος μας λέει ποιες είναι οι ενέργειες του Πνεύματος: «Δεν περιγράφονται με λόγια, εξαιτίας του μεγέθους τους, και είναι αναρίθμητες εξαιτίας του πλήθους τους. Στο Άγιο Πνεύμα όλα είναι τέλεια: αγάπη, χαρά, ειρήνη, μακροθυμία, χρηστότητα, σύνεση, θέληση, ασφάλεια, ευσέβεια, γνώση, απολύτρωση, πίστη, ενεργήματα θαυμάτων, χαρίσματα ιαμάτων και πολλά άλλα παρόμοια με αυτά. Τίποτα δεν έχει μέσα του επίκτητο αλλά τα έχει όλα αιωνίως και αϊδίως γιατί είναι πνεύμα Θεού που προέρχεται από Αυτόν.


Περισσότερα...
 
Επιστολή Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά προς την μοναχήν Ξένην. (Μέρος Γ, περί της εμπειρίας του Θείου φωτός) PDF Εκτύπωση E-mail


   « Όταν ο νούς ασκηθεί στο να απομακρύνει κάθε αισχρό πάθος, η ψυχή βοηθείται για να επαναφέρει μέσα της όλες τις πνευματικές δυνάμεις. Τότε στολίζεται με την καλλιέργεια των αρετών. Με τη βοήθεια του Θεού καθαρίζεται ο εσωτερικός άνθρωπος και απομακρύνει από τη μέση κάθε επίκτητο στοιχείο. Με την άσκηση υπερβαίνει ο άνθρωπος τα πονηρά νοήματα και αποθέτει τα πάντα στο Θεό με τρόπο θεοφιλή και φιλόθεο. Η χάρις του Αγίου Πνεύματος έρχεται μέσα στην ψυχή και μεταρρυθμίζει προς το καλύτερο τον εσωτερικό άνθρωπο. Όταν χαράξει εκείνη η αυγή και ανατείλει ο ήλιος στις καρδιές μας, εμφανίζεται εσωτερικά ο πραγματικός άνθρωπος επιδιδόμενος στην πραγματική εργασία του. Χρησιμοποιεί τότε το φως του Θεού και ανεβαίνει τον οδό και ανυψώνεται στα αιώνια όρη. Με αυτό το φως, ώ του θαύματος, γίνεται ο άνθρωπος επόπτης των υπερκοσμίων πραγμάτων χωρίς να αποχωρίζεται από την υλική του υπόσταση. Δεν ανεβαίνει με φανταστικά φτερά της διάνοιας, αλλά ανεβαίνει πραγματικά με άρρητη δύναμη πνεύματος, με πνευματική και άρρητη βοήθεια, και ακούει τα άρρητα ρήματα και βλέπει τα αθέατα. Έτσι ο άνθρωπος παραδίδεται ολότελα στο Θεό και γίνεται ολόκληρος φώς. Αμιλλάται με τους ακούραστους υμνωδούς, έχοντας γίνει αληθινά άγγελος του Θεού επάνω στη γή. Προσάγει σ’Αυτόν κάθε είδος κτίσεως, γιατί αποκτά μετοχή στον επάνω από τα πάντα.


Περισσότερα...
 
Επιστολή Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά προς την μοναχήν Ξένην. (Μέρος Β, περί παθών και αρετής) PDF Εκτύπωση E-mail


   «Ο δρόμος μέσα από τον οποίο βαδίζουν οι πολλοί είναι πλατύς και ευρύχωρος. Όσοι τον ακολουθούν αν δεν συγκρατηθούν θα πέσουν τελείως στην απώλεια. Εκείνος που περνάει από το δύσκολο και στενό δρόμο μπαίνει στη ζωή. Για να περάσει όμως εκεί κανείς, δεν μπορεί να είναι φορτωμένος ούτε με τον όγκο της δόξας του κόσμου, ούτε με το φορτίο των χρημάτων, ούτε με τη διάχυση της ηδονής. Ο Κύριος μακαρίζει τους αγωνιστές αυτού του δρόμου λέγοντας: «Μακάριοι είναι οι φτωχοί ως προς την υπεροψία γιατί είναι δική τους η βασιλεία των ουρανών». Μ’ αυτό δείχνει ο Χριστός ότι αποδέχεται και επαινεί τη μετριοφροσύνη της ψυχής. Αυτή η επιθυμία της εσωτερικής πτωχείας εμφανίζεται στους αγίους. Γιατί, υπάρχει περίπτωση να είναι κανείς λιτός και εγκρατής, ή ακόμη και ακτήμων, με τη θέληση του. Να το κάνει αυτό όχι για το Θεό αλλά για τη δόξα των ανθρώπων. Αυτός ο άνθρωπος δεν είναι φτωχός στο πνεύμα. Εκείνος που έχει συντετριμμένο και ταπεινό πνεύμα χαίρεται με τη φαινομενική ευτέλεια και την ταπείνωση. Θεωρεί τον εαυτό του ανάξιο της δόξας και του πλούτου και είναι ο μακαριστός από το Θεό πτωχός, γιατί δε διεκδικεί κάτι για τον εαυτό του. Όσοι άκουσαν και ακολούθησαν αυτό το λόγο του Χριστού εφάρμοσαν τη φράση που αναφέρεται στον εαυτό Του: «Μάθετε από μένα ότι είμαι πράος και ταπεινός στην καρδιά και θα βρείτε ανάπαυση στις ψυχές σας».


Περισσότερα...
 
Επιστολή Αγίου Γρηγορίου του Παλάμα πρός την μοναχήν Ξένην (Μέρος Α') PDF Εκτύπωση E-mail


   «Ζωή της ψυχής είναι η ένωση με το Θεό, όπως και ζωή του σώματος είναι η ένωση με τη ψυχή. Όπως δηλαδή η ψυχή με τη παράβαση αποσπάστηκε από τον Θεό και θανατώθηκε, έτσι και όταν με την υπακοή στις εντολές του Θεού ενωθεί πάλι με Αυτόν ζωοποιείται. Γι’ αυτό ακριβώς ο Κύριος λέει στο Ευαγγέλιο: «Τα λόγια που κυρήτω εγώ είναι πνεύμα και ζωή». Ο απόστολος Πέτρος απευθυνόμενος στο Κύριο είπε: “Έχεις λόγια αιώνιας ζωής.» Τα λόγια του Χριστού είναι αισθητά σαν λόγια αιώνιας ζωής για εκείνους που υπακούουν σ’ αυτόν. Η ζωή που δίνει ο Χριστός, δεν είναι μονάχα ζωή της ψυχής αλλά και του σώματος. Με την ανάσταση και το σώμα απαθανατίζεται, παίρνει αιώνια ζωή που είναι άκοπη, άνοση, άλυπη και αληθινά αθάνατη. Η επιστροφή προς τον Θεό είναι η ανάσταση της ψυχής και του σώματος. Αυτήν την ανάσταση θα ακολουθήσει η πραγματική αφθαρσία όσων ενώθηκαν με το Θεό.


Περισσότερα...
 
Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά: Ομιλία στον Ευαγγελισμό της πανυπέραγνης Δέσποινας μας Θεοτόκου και αειπαρθένου Μαρίας. (Ομιλία 14) PDF Εκτύπωση E-mail


   «Μεγάλο και Θείο, απόρρητο και ακατανόητο, όχι μόνο στους ανθρώπους αλλά και στους αγγέλους και τους αρχαγγέλους είναι το γεγονός ότι η φύση μας έγινε διά του Ιησού Χριστού ομόθεος και μας χαρίστηκε  η επάνοδος μας στο καλύτερο. Αυτό είναι το μυστήριο που πιστεύεται αλλά δεν γνωρίζεται. Είναι ακατανόητο όχι μόνο στους ανθρώπους αλλά και στους αγγέλους και τους αρχαγγέλους. Αρχίζει από το γεγονός που γιορτάζεται σήμερα. Ο αρχάγγελος ευαγγελίζεται στην Παρθένο τη σύλληψη του Ιησού Χριστού. Εκείνη έκπληκτη ζήτησε τον τρόπο με τον οποίο αυτό θα γινόταν και είπε προς αυτόν: «πώς θα μου συμβεί αυτό αφού δεν γνωρίζω άνδρα;», και τότε ο αρχάγγελος κατέφυγε προς τον Θεό λέγοντας: «Πνεύμα Άγιο θα έρθει σ’ εσένα και δύναμις Υψίστου θα σε επισκιάσει». Αυτό που ομολογείται από τον αρχάγγελο προς την παρθένο ενέχει το μεγαλύτερο μυστήριο. Ο σωτήρας και λυτρωτής του ανθρωπίνου γένους, θα γίνει άνθρωπος για να σώσει τον άνθρωπο.


Περισσότερα...
 
« ΈναρξηΠροηγούμενο12345ΕπόμενοΤέλος »

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL
Greek English French German Italian Russian Serbian

Οι Άγιοι της ημέρας

Η Facebook σελίδα μας


Επισκέπτες

Σήμερα0
Αυτή την εβδομάδα20
Συνολικά74345

Αναζήτηση




website hosting main area bottom

Ανάπτυξη και σχεδιασμός από: G.Er.