gototopgototop
hosting menu left
hosting menu right


Αγίου Γρηγορίου Παλαμά: Περί της κατά σάρκα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού οικονομίας PDF Εκτύπωση E-mail

  

   Ο Χριστός έρχεται στο βάπτισμα από υπακοή προς Αυτόν που έστειλε τον Ιωάννη, αλλά και για να φανερωθεί και να αρχίσει την σωτήρια καθοδήγηση του λαού του Θεού και να βεβαιώσει αυτούς που βαπτίζονται ότι τους προσφέρεται Άγιο Πνεύμα. Έτσι κάνει το βάπτισμα δια του δικού Του βαπτίσματος καθαρτικό φάρμακο των μολυσμάτων που έχουν ενσταλαχθεί μέσα μας από εμπαθή γέννηση και διαβίωση. Γιατί αν και ο ίδιος δεν χρειαζόταν κάθαρση ούτε σαν άνθρωπος, αφού γεννήθηκε από αμόλυντη παρθένο και έζησε έξω από κάθε αμαρτία, επειδή γεννήθηκε για μας, για μας και καθαρίζεται. Βαπτίζεται λοιπόν ο Χριστός από τον Ιωάννη και με τα όσα συμβαίνουν την ώρα εκείνη φανερώνεται ότι είναι αληθινός υιός του Θεού. Στο νερό του βαπτίσματος έρχεται η χάρις Αυτού και του Πατέρα του και του Αγίου πνεύματος. Με τον τρόπο αυτό προσφύεται στους βαπτιζόμενους κατά το παράδειγμα του η ίδια χάρις που τους αναγεννά τους ανακαινίζει και τους αναπλάθει μυστικώς.

Περισσότερα...
 
Αγίου Γρηγορίου Παλαμά: Περί του αγώνος της καθαράς προσευχής και των αποτελεσμάτων της στην ψυχή και το σώμα του πιστού. PDF Εκτύπωση E-mail


  «Πολλές φορές έχουμε μιλήσει για το γεγονός ότι με τις θείες εντολές καθαρίζεται η ψυχή από τα πάθη και βοηθείται στην καθαρή προσευχή. Οι αισθήσεις κινούνται από εξωτερικές ενέργειες, όμως όταν στρεφόμαστε προς τα εσωτερικά ειρηνεύουν τα πάθη και υψωνόμαστε προς τα πνευματικά. Εκείνοι που προσεύχονται πραγματικά πρέπει να είναι απερίσπαστοι και να έχουν αποτινάξει τη σχέση τους με τα πράγματα του κόσμου, γιατί έτσι μπορούν να πετύχουν καθαρή και χωρίς ενοχλήσεις προσευχή. Όταν ασχολούμαστε με εσωτερική δίψα για να πετύχουμε την καθαρή προσευχή, χρειαζόμαστε τον κόπο που προξενείται απο τη νηστεία και την αγρυπνία. Έτσι νεκρώνεται η αμαρτητική τάση του σώματος και οι λογισμοί που κινούν τα πάθη γίνονται ασθενέστεροι. Αυτός ο αγώνας προξενεί αρχικά την ιερή κατάνυξη και κάνει το Θεό αισθητό ως σπλαχνικό πατέρα και ευήκοο προς την παράκληση του πιστού. Σύμφωνα με τον Δαυίδ «καρδιά συντετριμμένη και ταπεινωμένη δεν την περιφρονεί ο Θεός». Και κατά τον Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο «με τίποτε άλλο δεν θεραπεύεται ο Θεός τόσο, όσο με την κακοπάθεια». Γι’αυτό και ο Κύριος δίδαξε στο Ευαγγέλιο ότι έχει σπουδαία αποτελέσματα η προσευχή που συνδυάζεται με την νηστεία.


Περισσότερα...
 
Ο πόλεμος του διαβόλου εναντίον των αγωνιζωμένων χριστιανών και οι πειρασμοί του Αγίου Πετρού του Αθωνίτου κατά τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά PDF Εκτύπωση E-mail


   Ο διάβολος έχει μίσος εναντίον των χριστιανών, όχι μονάχα γιατί είναι βαπτισμένοι στο όνομα της Αγίας Τριάδος, αλλά κυρίως και προπάντων γιατί δεν αντέχει να τους βλέπει να αγωνίζονται για να ζήσουν με ταπείνωση, με μετάνοια, με νηστεία, με άσκηση, με προσευχή ασταμάτητη και προσπάθεια εναντίον των παθών, με αγάπη και συγχωρητικότητα για τα λάθη των άλλων. Για το λόγο αυτό ο Χριστός τόνισε ότι είναι ανάγκη να θωρακίζεται ο Χριστιανός από την έντονη προσευχή και νηστεία: « Το γένος τούτο των δαιμόνων ουκ εκπορεύεται ή μη εν προσευχή και νηστεία ». Αν ο πιστός προσεύχεται με μετάνοια και ταπέινωση και ασκείται με τη νηστεία βοηθείται πνευματικά και παίρνει όλα τα άλλα χαρίσματα, ενώ όταν εξομολογείται καταργεί τα δικαιώματα του διαβόλου εναντίον του.


Περισσότερα...
 
Η αγάπη των πρώτων χριστιανών της Θεσσαλονίκης επαινουμένη από τον Απόστολο Παύλο και το βαθύτερο νόημα της κατά τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά PDF Εκτύπωση E-mail


 

   Στην αρχή της δεύτερης επιστολής του προς τους Θεσσαλονικείς ο Απόστολος Παύλος ευχαριστεί το Θεό για την αγάπη τους την οποία ασκούν με βαθιά πίστη και υπομονή στις θλίψεις και προσεύχεται για αυτούς.

   « Οφείλουμε να ευχαριστούμε το Θεό πάντοτε για σας αδελφοί, τους λέει, και αυτό είναι δίκαιο, γιατί αυξάνει με το παραπάνω η πίστη σας και πλεονάζει η αγάπη σας, την οποία ο καθένας από σας δείχνει προς τους άλλους. Και είναι τόσο μεγάλη η πίστη σας και η αγάπη σας, ώστε εμείς οι ίδιοι να καυχώμαστε για σας στις Εκκλησίες του Θεού, όπως και για την υπομονή σας στις θλίψεις και στους διωγμούς. Θα αξιωθείτε έτσι να απολαύσετε μαζί μας την ανάπαυση που θα μας προσφέρει ο Κύριος όταν αποκαλυφθεί από τον ουρανό μαζί με τους αγγέλους, που είναι τα όργανα της δυνάμεως Του. Ο Κύριος θα έλθει για να δοξαστεί ανάμεσα στους αγίους του και να θαυμαστεί από όλους όσοι τον πίστεψαν. Γι’ αυτό και εμείς προσευχόμαστε για σας να σας αναδείξει ο Θεός άξιους της προσκλήσεως που σας έκανε και να εκπληρώσει κάθε αγαθή διάθεση και θέληση που έχει η αγαθή καρδιά σας καθώς και κάθε έργο που εμπνέει και γεννά η πίστη σας ».

 

Περισσότερα...
 
Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά «Περί νηστείας» (Μέρος 2ον) PDF Εκτύπωση E-mail


  «Τα δώρα της νηστείας είναι πολλά. Κάθε μια από τις άλλες αρετές καθαρίζει και στολίζει ή την ψυχή ή το σώμα, όπως η προσευχή, η πραότης, η σωφροσύνη. Η νηστεία και η εγκράτεια κοιμίζει τις επαναστάσεις του σώματος. Τη λύσσα του θυμού και της επιθυμίας την μαραίνει και κάνει τη διάνοια καθαρή και ανέφελη καθώς την εξαγνίζει από τους ατμούς που βγαίνουν από το πλήθος των τροφών και το βάρος που προκαλούν. Με τη νηστεία και την εγκράτεια ταπεινώνεται ο εξωτερικός άνθρωπος, ενώ ταυτόχρονα ανακαινίζεται ο εσωτερικός, όπως τονίζει ο απόστολος Παύλος στην επιστολή του προς τους Κορινθίους. Είπε κάποιος, «παχειά κοιλιά δεν γεννά λεπτόν νούν». Όταν η κοιλιά λεπτύνεται με νηστεία και εγκράτεια λεπτύνει οπωσδήποτε και τον νού. Διπλό περιτοίχισμα είναι η νηστεία και η εγκράτεια και αυτός που ζεί με αυτές απολαμβάνει πολλή ειρήνη. Προς αυτήν αποβλέποντας λοιπόν, ας αποφύγουμε την γαστριμαργία, ας αγαπήσουμε την εγκράτεια και ας την αγκαλιάσουμε αυτές τις νηστίσιμές ημέρες. Αυτή κάνει το σώμα ευήκοο στην ψυχή και εξαγνίζει τις σκέψεις. Ο άνθρωπος ανατρέχει τότε με αγάπη προς τον Θεό. Ο απόστολός Παύλος λέει για τον εαυτό του «ότι πέρασε με πείνα και δίψα πολλές φορές και με νηστείες».


Περισσότερα...
 
Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά «Περί πειρασμών» PDF Εκτύπωση E-mail


   «Οι πειρασμοί, όταν έρχωνται, δεν ωφελούν μόνο τους τέλειους στην πίστη αλλά και τους ατελείς. Το είδος των πειρασμών είναι διπλό. Με αυτό δεν εννοώ ότι οι πειρασμοί παρουσιάζονται στους ανθρώπους με ηδονή και οδύνη, με υγεία και αρρώστια με πλούτο ή με φτώχεια. Δεν θα σας μιλήσω γι’ αυτό το είδος των πειρασμών. Ποιούς πειρασμούς θέλω να γνωρίσετε; Προσέξτε. Ο Μέγας Ιάκωβος είπε να χαίρεστε «όταν περιπέσετε σε διάφορους πειρασμούς». Εδώ πειρασμούς εννοεί το κακό και την αμαρτία και το να περιπέσει κανείς σ’ αυτήν. Πειρασμοί λέγονται και επερχόμενες στους ανθρώπους από έξω, που αφορούν το σώμα, λυπηρές επιδράσεις. Πειρασμοί είναι και οι αμαρτωλές επιθυμίες, κατά τις οποίες ο καθένας μας πειράζεται όπως λέει ο ίδιος ο Ιάκωβος, «συρόμενος και δελεαζόμενος από την δική του επιθυμία».


Περισσότερα...
 
Αγίου Γρηρορίου του Παλαμά Περί Αγίων PDF Εκτύπωση E-mail


   «Οι άγιοι με τον αγώνα τους για την κάθαρση από τα πάθη και την φιλαυτία φθάνουν σε βαθειά ταπείνωση και αξιώνονται να αποβάλλουν το πνεύμα του σκότους. Συγκεντρώνουν κατά το δυνατόν τις δυνάμεις της ψυχής και με νηφαλιότητα επιτηρούν τις κινήσεις της καρδιάς. Αγωνιζόμενοι λαμβάνουν πνευματικούς οφθαλμούς και νούν Χριστού. Γνωρίζουν τότε, καθαροί στην καρδιά, με την χάρι της φωτοφανείας που γίνεται μέσα τους ότι υπάρχει Θεός και είναι σαν φώς, μάλλον πηγή φωτός νοερού και αύλου. Βλέπουν κατά τρόπο μυστικό «αυτά που οφθαλμός δεν είδε…» όπως κυρήτει ο μέγας Παύλος ο οποίος έβλεπε διά του πνεύματος το αόρατο φώς. Γι’ αυτό ευγνωμωνούν όχι τους εαυτούς τους αλλά εκείνον που τους φωτίζει. Όλοι οι άγιοι βλέπουν το αόρατο και νοούν το ακατανόητο. Μεταξύ τους έχουν τα ίδια φρονήματα, γι’ αυτό και εμείς πρέπει να τους ακολουθούμε με ακρίβεια.


Περισσότερα...
 
Ομιλία Αγίου Γρηγορίου Παλαμά για τα Χριστούγεννα (αναδημοσίευση) PDF Εκτύπωση E-mail


 

«ΣΤΗΝ ΚΑΤΑ ΣΑΡΚΑ ΣΩΤΗΡΙΩΔΗ ΓΕΝΝΗΣΙ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ»

 

  «Σήμερα βλέπω να υπάρχει ομοτιμία ουρανού και Γής και να ανεβαίνουν τα κάτω μέχρι εκεί που βρίσκονται τα υψηλότερα των πάντων. Όποια και αν είναι η φύση, η στάση και η τάξη των υπερκοσμίων δεν υπάρχει τίποτε πιο θαυμάσιο και τιμιότερο από το σπήλαιο και τη φάτνη της Βηθλεέμ και από τα βρεφικά σπάργανα του Χριστού. Ανάμεσα σε όσα έγιναν ανά τους αιώνες από το Θεό για τον άνθρωπο δεν υπάρχει τίποτα πιο ωφέλιμο για όλους και πιο θείο από αυτό που γιορτάζουμε σήμερα. που είναι η γέννηση του Χριστού.

 

Περισσότερα...
 
Η νηστεία κατά τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά. PDF Εκτύπωση E-mail


Αποσπάσματα απο το «Παλαμικόν ταμείον», Βενεδίκτου Ιερομονάχου Αγιορείτου.

 

   « Πατέρες της Εκκλησίας χαρακτήρισαν τη νηστεία σαν ουσία της προσευχής, λέγοντας ότι «πρώτη ύλη της προσευχής είναι η πείνα». Ο Μωυσής κρατώντας πολυήμερη νηστεία επάνω στο όρος βλέπει το Θεό κατά πρόσωπο και μιλάει μαζί Του, όπως κάποιος μιλάει σε ένα φίλο του. Με τη νηστεία ο Προφήτης Ηλίας παίρνει δύναμη να χρήση αντί αυτού Προφήτη και να του χαρίσει διπλή τη χάρη που κατείχε ο ίδιος. Αξιώθηκε να υψωθεί από τη γή προτυπώνοντας καθαρά την Ανάληψη του Χριστού από την γή στον ουρανό. Ο ίδιος ο Χριστός νηστεύοντας στην έρημο νίκησε τον κοινό πειραστή και διέλυσε τη δύναμη του εναντίον των ανθρώπων και γκρέμισε την τυρρανία του, ελευθερώνοντας τον άνθρωπο.

 

Περισσότερα...
 
Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά Περί Θείων ενεργειών PDF Εκτύπωση E-mail


« Όπως ο ήλιος μεταδίδει αμείωτα το φώς και την ζέστη σε όσους εκτίθενται στις ακτίνες του έτσι και οι ενέργειες του Θεού μεταδίδονται στον άνθρωπο που επιθυμεί να κοινωνήσει μαζί Του. Μονάχα εκείνοι που άγγιξαν αυτό το θείο φώς  μπορούν να μετέχουν της χάριτος η οποία θεοποιεί τον άνθρωπο και με αυτή να ενωθούν με το Θεό. Εμείς διδαχθήκαμε από τους πατέρες ότι όλες οι ενέργειες του Θεού είναι άκτιστες. Το όνομα Θεός είναι όνομα ενεργείας, «από το ρήμα Θέειν (τρέχειν) και διακυβερνά τα πάντα ή αίθει, δηλαδή καίει».

Περισσότερα...
 
Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, ομιλία στην Ανάληψη του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού (Αναδημοσίευση) PDF Εκτύπωση E-mail

 

Γιορτάσαμε το Πάσχα, τη διάβαση της φύσεώς μας, διά του Ιησού Χριστού από το θάνατο προς τη ζωή. Στη συνέχεια γιορτάσαμε την Ανάληψη. Ο Κύριος την ώρα του εξαιρετικού αυτού γεγονότος, ευλογεί τους μαθητές Του και αποχωρίζεται από αυτούς, ενώ πριν λίγο Τον έβλεπαν αναμεσά τους και Τον άκουσαν που τους είπε: «Ειρήνη υμίν.» Ξαφνικά, αναλαμβανόταν στον ουρανό χρησιμοποιώντας ως όχημα νεφέλη. Αφού αναλήφθηκε, μπήκε στα Άγια των Αγίων και κάθισε στα δεξιά του Πατέρα Του, πάνω από κάθε αρχή και εξουσία. Έτσι, έκανε το ανθρώπινο φύραμα ομόθρονο με το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, που είναι ο Ίδιος. Ο άγγελος είπε στους μαθητές, οι οποίοι δεν σταματούσαν να βλέπουν έκπληκτοι το υπέροχο γεγονός ατενίζοντας τον ουρανό: «Όπως Τον βλέπετε να ανεβαίνει, έτσι θα έλθει πάλι από τον ουρανό, ενώ όλοι θα παρατηρούν τον Ερχόμενο.»

 

 

Περισσότερα...
 
« ΈναρξηΠροηγούμενο12345ΕπόμενοΤέλος »

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL
Greek English French German Italian Russian Serbian

Οι Άγιοι της ημέρας

Η Facebook σελίδα μας


Επισκέπτες

Σήμερα0
Αυτή την εβδομάδα20
Συνολικά74345

Αναζήτηση




website hosting main area bottom

Ανάπτυξη και σχεδιασμός από: G.Er.