gototopgototop
hosting menu left
hosting menu right


Η νηστεία κατά τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά. PDF Εκτύπωση E-mail

 

Αποσπάσματα απο το «Παλαμικόν ταμείον», Βενεδίκτου Ιερομονάχου Αγιορείτου.

 

  « Πατέρες της Εκκλησίας χαρακτήρισαν τη νηστεία σαν ουσία της προσευχής, λέγοντας ότι «πρώτη ύλη της προσευχής είναι η πείνα». Ο Μωυσής κρατώντας πολυήμερη νηστεία επάνω στο όρος βλέπει το Θεό κατά πρόσωπο και μιλάει μαζί Του, όπως κάποιος μιλάει σε ένα φίλο του. Με τη νηστεία ο Προφήτης Ηλίας παίρνει δύναμη να χρήση αντί αυτού Προφήτη και να του χαρίσει διπλή τη χάρη που κατείχε ο ίδιος. Αξιώθηκε να υψωθεί από τη γή προτυπώνοντας καθαρά την Ανάληψη του Χριστού από την γή στον ουρανό. Ο ίδιος ο Χριστός νηστεύοντας στην έρημο νίκησε τον κοινό πειραστή και διέλυσε τη δύναμη του εναντίον των ανθρώπων και γκρέμισε την τυρρανία του, ελευθερώνοντας τον άνθρωπο.

  Βλέπετε τα δώρα της νηστείας και πόσα είναι τα αγαθά που αξιώνεται να δεχθεί με αυτήν ο άνθρωπος; Το αντίθετο της νηστείας, δηλαδή η απληστία και η ακρασία δείχνει καθαρά την ωφέλεια που προκαλεί στον άνθρωπο. Η τρυφή δεν είναι μόνο αιτία της αμαρτίας αλλά και της ασέβειας. Αντίθετα η νηστεία και η εγκράτεια δεν βοηθούν μονάχα στην αρετή αλλά και στη Θεοσέβεια. Γιατί πάντα πρέπει να υπάρχει μαζί με τη νηστεία και η εγκράτεια. Όταν ο άνθρωπος τρέφεται χωρίς μέτρο εμποδίζει από την ψυχή του την κατά Θεό λύπη για τις αμαρτίες του και την κατάνυξη, η οποία βοηθεί στη σταθερή μετάνοια για τη σωτηρία μας. Χωρίς συντετριμμένη καρδιά δεν είναι δυνατόν να μετανοήσει κανείς πραγματικά. Συντρίβει δε πραγματικά την καρδιά και την βοηθεί να πενθεί τις αμαρτίες της, η μείωση της τροφής, του ύπνου και των αισθήσεων.

  Ο πλούσιος για τον οποίο μιλάει ο Χριστός στο Ευαγγέλιο, λέγοντας στον εαυτό του έχεις πολλά, τρώγε, πίνε, και να ευφραίνεσαι, έγινε άξιος της αιώνιας τιμωρίας αλλά και ανάξιος ακόμη και αυτής της παρούσης ζωής. Εμείς αδελφοί ας πούμε τα αντίστροφα στους εαυτούς μας : να εγκρατευώμαστε και να νηστεύουμε, να γρηγορούμε και να συμμαζευόμαστε, να ταπεινωνόμαστε και να κακοπαθούμε για χάρη της σωτηρίας μας.

  Στον καιρό της νηστείας και της προσευχής ας αφήσουμε από την ψυχή μας, αν πράγματι έχουμε ή νομίζουμε ότι έχουμε κάτι εναντίον κάποιου. Ας δοθούμε όλοι στην αγάπη. Ας προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε καλύτερα ο ένας τον άλλον. Ας φτάσουμε στην έξαρση της αγάπης και της αγαθοεργίας μιλώντας ο ένας υπέρ του άλλου. Ας σκεπτόμαστε μέσα μας μόνο τα καλά ενώπιον του Θεού και των ανθρώπων. Έτσι η νηστεία μας θα είναι άψογη και άξια επαίνου από τον Θεό και τα αιτήματα μας στον καιρό της νηστείας θα είναι ευπρόσδεκτα.

  Συχνά ο διάβολος κάνει αγώνα να αχρειωθεί η νηστεία μας βάζοντας μέσα μας εγωισμό, όπως έκανε ο Φαρισαίος, που ενώ νήστευε και προσευχήθηκε έφυγε άδειος από βοήθεια. Εμείς γνωρίζοντας ότι κάθε υπερήφανος είναι ακάθαρτος και δεν γίνεται δεκτός από τον Κύριο, και αναγνωρίζοντας ότι είμαστε οι ίδιοι οφειλέτες πολλών και μεγάλων δωρεών, ας νηστεύουμε και ας προσευχόμαστε με συντριμμένη την καρδιά. Έτσι η νηστεία μας θα είναι πραγματικά καθαρή και Θεάρεστη. Όταν κρατούμε τέτοια νηστεία πνευματική και σωματική μαζί και προσευχόμαστε, θα σβηστεί η φωτιά της σαρκικής επιθυμίας. Ο Θυμός θα εξημερωθεί σαν λιοντάρι και θα γευτούμε την προφητική τροφή με την ελπίδα των μελλόντων αγαθών, την πίστη και την πνευματική έλλαμψη, νικώντας με τη χάρη του Χριστού όλη τη δύναμη του εχθρού. »
 
Greek English French German Italian Russian Serbian

Οι Άγιοι της ημέρας

Η Facebook σελίδα μας


Επισκέπτες

Σήμερα1
Αυτή την εβδομάδα94
Συνολικά73424

Αναζήτηση




website hosting main area bottom

Ανάπτυξη και σχεδιασμός από: G.Er.