gototopgototop
hosting menu left
hosting menu right


Ομιλία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά στην πέμπτη Κυριακή των Νηστειών (αναδημοσίευση) PDF Εκτύπωση E-mail

 

 

Με τη βοήθεια του Θεού φτάσαμε στο τέλος της μεγάλης τεσσαρακοστής. Αισθανθήκαμε την πνευματική δύναμη της περιόδου αυτής για τον αγωνιζόμενο χριστιανό. Εντάθηκε η σχέση μας με το Χριστό καθώς είχαμε για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα την ευκαιρία να ασκηθούμε περισσότερο στην προσευχή κα την νηστεία.

Για το σύγχρονο κόσμο είναι συχνά αδιανόητο να μιλούμε για άσκηση και στέρηση ή για περιορισμό αυτών που επιθυμούμε. Η αντίληψη αυτή συνδυασμένη με τα σύγχρονα προβλήματα, που δυστυχώς ερμηνεύονται ανθρωποκεντρικά, οδηγεί την κοινωνία μας στη λαθεμένη άποψη ότι αυτό που πρέπει να μας ενδιαφέρει είναι η φυσική μας ύπαρξη και γι’αυτήν μονάχα αξίζει να αγωνιζόμαστε ώστε να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες της. Ξεχνούμε, βέβαια, ότι η ψυχή υπάρχει μέσα μας και έχει ανάγκες πνευματικές. Θέλει τη δική της τροφή. Ο λόγος του Αγίου για την περίοδο αυτή μας προσφέρει φωτισμένες συμβουλές και μας προεκτείνει στην πνευματική θεώρηση της ζωής. Ας δούμε σε αποσπάσματα την ομιλία του για τη σημερινή Κυριακή:

«Η νηστεία είναι εντολή ζωής. Δόθηκε από το Θεό στον Αδάμ για τη διαφύλαξη της Θείας χάριτος που είχε προσφερθεί σ’αυτόν από το Θεό. Η ακρασία συμβάλλει στο θάνατο σώματος και ψυχής. Ποιος άνθρωπος λοιπόν δεν θέλει να βρεί ζωή και χάρη από το Θεό; Ο Κύριος μας υποδεικνύει τον τρόπο της νίκης κατά της φθοράς. Νηστεύοντας σε όλα νίκησε τον πειρασμό. Θα προσπαθήσω, λοιπόν, να σας δείξω ποια είναι η Θεάρεστη και αληθινή νηστεία.

Πρέπει να γνωρίζετε ότι δεν επαινείται αυτή καθ’εαυτήν η σωματική νηστεία, αλλά η ενέργεια της για την ψυχική ωφέλεια. Ο απόστολος Παύλος τονίζει ότι η σωματική άσκηση λίγο ωφελεί. Οι Θεοφόροι πατέρες που μιλούν από πείρα δεν δέχονται τις πολυήμερες νηστείες. Κρίνουν ότι είναι πιο ωφέλιμο όταν νηστεύουμε να τρώμε καθημερινά μια φορά και να μην χορταίνουμε. Το να αφήνει κανείς το φαγητό ενώ έχει ακόμη όρεξη είναι πολύ ωφέλιμο. Βέβαια η διάθεση και η δυνατότητα του καθενός είναι διαφορετική. Γι’αυτό η ποιότητα και η ποσότητα της τροφής πρέπει να είναι η κατάλληλη για τον καθένα. Πραγματικά, το να τρώει ο ασθενής κατάλληλα προς την ασθένεια του και με μέτρο, είναι επιτρεπτό. Πρέπει να προσέχει βέβαια, ώστε να μην προσθέτει στα αναγκαία και περιττά. Το να αναζητεί κανείς την τροφή και όχι την τρυφή, την πόση και όχι τη μέθη, τη χρήση αλλά όχι την αμετρία και την κατάχρηση, δεν αφαιρεί την αγιότητα του. Αυτή είναι η αρχή της αληθινής και θεάρεστης νηστείας. Ο σκοπός για τον οποίο θεσμοθετήθηκε και τιμήθηκε από τους χριστιανούς είναι η κάθαρση της ψυχής.

Κατά τη διάρκεια της νηστείας πρέπει να δίδεται ιδιαίτερη προσοχή στην άσκηση της φιλανθρωπίας. Αν είσαι εύπορος να προσφέρεις το περίσσευμα σου για τη παρηγοριά αυτών που πεινούν. Έτσι νηστεύοντας θα συμπάσχεις με το Χριστό για να αναστηθείς μαζί του. Αφού τρέφεσαι με εγκράτεια νηστεύοντας μη αποθηκεύεις τα περισσεύματα σου. Εσύ πεινάς με τη θέληση σου, χόρτασε λοιπόν αυτόν που είναι πεινασμένος χωρίς τη θέληση του. Τότε η νηστεία σου θα είναι σαν το περιστέρι που έχει στο ράμφος του κλάδο ελιάς και ευαγγελίζεται το αγαθό.

Αν δεν θέλεις να δώσεις από τα δικά σου τουλάχιστον να απέχεις από αυτά που είναι ξένα. Μην αρπάζεις και θησαυρίζεις εσύ σε βάρος των φτωχότερων και μερικές φορές τόσο άδικα. Οι άρπαγες και οι άδικοι δεν θα έχουν πρόσωπο να παρουσιαστούν μπροστά στο Χριστό. Ο πλούσιος καταδικάζεται όχι γιατί αδίκησε κάποιον αλλά γιατί δεν έδωκε από όσα δίκαια απόκτησε. Γιατί ο πλούτος είναι κοινός, από τα κοινά ταμεία των κτισμάτων του Θεού. Πώς λοιπόν δεν είναι πλεονέκτης αυτός που οικειοποιείται τα κοινά, έστω και αν δεν αρπάζει φανερά αυτά που ανήκουν στους άλλους;

Όσοι έχουν αγαπήσει τη πτωχία του Χριστού ή αν όχι, τουλάχιστον τους πτωχούς, ενώ προτίμησαν την εγκράτεια για τον εαυτό τους και την ολιγάρκεια, αυτοί είναι ποιηταί των Ευαγγελικών εντολών. Γιατί ο Χριστός ζήτησε από τον Πατέρα του να μας δώσει τη χάρη να εἰμαστε ένα: «Δώσε να είναι όλοι αυτοί ένα όπως εμείς είμαστε ένα», είπε. Όσοι δεν έκαναν τα υπάρχοντα τους κοινά με αυτούς που τα έχουν ανάγκη και δεν έκαναν πλησίον τους αυτούς που είναι μακρινοί δεν είναι αληθινά παιδιά του Θεού.

Όλα αυτά ας μας κάνουν να φοβηθούμε, γιατί είναι φρικτά και ας ρυθμίσουμε τη διαγωγή μας όπως αρέσει στο Θεό. Ο ίδιος ο Κύριος για χάρη μας έγινε φτωχός. Είναι ανάγκη λοιπόν κανείς να ζήσει τη πτωχία του Χριστού. Ας αποκτήσουμε ευσπλαχνία. Καταλληλότερο καιρό δεν θα βρούμε από τις μέρες αυτές. Ας ενώσουμε τη νηστεία με τη συμπάθεια. Ας προσκυνήσουμε έτσι τα σωτήρια Πάθη για να συνεφρανθούμε με την Ανάσταση του Χριστού και να επιτύχουμε την αιώνια απολύτρωση».

Τα λόγια αυτά του Άγίου Γρηγορίου του Παλαμά αποκαλύπτουν την αυθεντικότητα της χριστιανικής ασκήσεως και ζωής και μας τη μεταδίδουν φυσικά και απλά. Μπορούμε να τα αποδεχθούμε χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια. Μας φανερώνουν τις πνευματικές προεκτάσεις της νηστείας, η οποία μπορεί να μεταποιείται σε αγάπη και συμπάθεια για τον πονεμένο αδελφό μας. Ποιός αμφιβάλλει ότι θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε το κείμενο αυτό του Αγίου σαν ένα γράμμα που μας στέλνει σήμερα, προτείνοντας μας πνευματικές απαντήσεις και λύσεις στα ερωτήματα και τα προβλήματα που ταλαιπωρούν την πατρίδα μας και τον κόσμο ολόκληρο.

Αποδεχόμενοι το λόγο του Αγίου σήμερα, μας είναι δυνατό να αποκτήσουμε μία νέα θεώρηση στα αδιέξοδα της κοινωνίας μας. Για να γίνει αυτό, βέβαια, χρειάζεται εμπιστοσύνη και ταπείνωση μπροστά στα σοφά και χαριτωμένα λόγια του Αγίου. Πλησιάζοντας στο Πάθος και στην Ανάσταση του Κυρίου μας ας εντείνουμε τον αγώνα μας και ας κλείσουμε σαν θησαυρό μέσα στην καρδιά μας το φωτισμένο κήρυγμα του Αγίου. Ας του ζητήσουμε να μας βοηθήσει για να αξιωθούμε να δούμε λίγο από το φως που εκείνος επίμονα ζητούσε στις προσευχές του και κήρυξε πλουσιοπάροχα με το λόγο του.

 

Καλή Ανάσταση.


Αρχιμανδρίτης Μεθόδιος Αλεξίου

 

 
Greek English French German Italian Russian Serbian

Οι Άγιοι της ημέρας

Η Facebook σελίδα μας


Επισκέπτες

Σήμερα0
Αυτή την εβδομάδα0
Συνολικά74324

Αναζήτηση




website hosting main area bottom

Ανάπτυξη και σχεδιασμός από: G.Er.